Budowę kompleksu gnieźnieńskiej parowozowni, jednego z największych w Wielkopolsce, rozpoczęto pod koniec XIX w. Prace kontynuowano w kolejnych dziesięcioleciach. Największymi budynkami obiektu są dwie tzw. hale wachlarzowe, warsztaty naprawy lokomotyw i wagonów oraz wieża wodna. Największy rozwój kompleksu przypadł na czasy II wojny światowej. Władze III Rzeszy planując inwazję na ZSRR podjęły plan „Otto” mający na celu przygotowanie niemieckiego przemysłu i infrastruktury do tej operacji wojskowej. Po wojnie, w niemal nienaruszonym stanie, obiekt został przekazany pod zarząd Polskich Kolei Państwowych, jednak wraz ze spadkiem użyteczności kolei parowej jego znaczenie malało.
W 2010 r. zostało założone Gnieźnieńskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Zajmuje się ono ochroną zabytków nieruchomych i ruchomych, stanowiących pozostałość po Parowozowni Gniezno. Członkowie stowarzyszenia od 2010 r. oprowadzają tury- stów po terenie parowozowni, przekształconej w atrakcję turystyczną. Corocznie, w połowie maja, Stowarzyszenie organizuje Dni Pary. Podczas imprezy organizowane są przejazdy pociągami specjalnymi, przejażdżki drezynowe, wystawy oraz oczywiście zwiedzanie Parowozowni z przewodnikiem.
Więcej na: www.parowozowniagniezno.pl